Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen (Zeitschriftenheft)


Allgemeine Angaben

Herausgeber

Eva von Contzen Mathias Herweg Christa Jansohn Barbara Kuhn Manfred Lentzen Thomas Wortmann

Publikationsdatum
Dezember 2023
Jahrgang
175
Nummer
260/2
Weiterführender Link
https://archivdigital.info/
ISSN
0003-8970
Thematik nach Sprachen
Französisch, Italienisch, Spanisch, Deutsch, Englisch
Disziplin(en)
Literaturwissenschaft, Fachdidaktik

Exposé

Early Victorian Thoughts on the Land of Poets and Thinkers. Notes on British-German Intellectualism at the beginning of the Long Century
By Rüdiger Görner (London)

This article explores the meaning of ‘intellectualism’ in the first phase of Victorianism, with particular reference to its perception of tendencies in German thought of the time. To a certain extent this phase in our common, and yet distinctly different, histories of thought stands at the beginning of the ‘modern’ formation of ‘isms’.

Keywords:
Intellectualism, cultural perception, Romantic discourses, Victorianism, Historicism

Magie – Macht – Manipulation. Zum ambivalenten Status magischen Handelns in mittelhochdeutscher und skandinavischer Heldendichtung
Von Andreas Hammer (Konstanz)

Der Beitrag untersucht die manipulative Wirkung von Zauber und Magie in narrativen und literarischen Texten der mhd. und skandinavischen Heldendichtung. Während in Nibelungenlied und Vǫlsungasaga Magie nur selten und dann oft nur über magische Objekte in Stellung gebracht wird, ist sie in der Bósa saga durchaus handlungsbestimmend und im mhd. Malagis sogar wesentliches Merkmal des Protagonisten. Stets jedoch wird magisches Handeln als Manipulation der übrigen Aktanten inszeniert, was jedoch ganz unterschiedliche Bewertungen nach sich zieht: In den Varianten des Nibelungenstoffes wird Magie nur selten und teils indirekt eingesetzt, hat dann aber stets negative Folgen. In den Texten, in denen die Anwendung von Magie ausführlich beschrieben und umstands-los eingesetzt wird, kommt magische Manipulation dagegen durchaus den Protagonisten zugute. Der Beitrag beleuchtet die spezifischen narrativen Problematisierungen insbesondere vor dem Hintergrund eines schriftliterarischen Verständnisses von Magie.

The article examines the manipulative effects of magic and spells in narrative and literary texts of Middle High German and Scandinavian heroic poetry. While in the Nibelungenlied and Vǫlsungasaga magic is only rarely used and then often only comes into play via magical objects, in the Bósa saga it is plot-determining and in the Middle High German Malagis magic plays a crucial role as essential characteristic of the protagonist. Even though the usage of magic is always presented as a way to manipulate others, this manipulation entails different evaluations: In the variants of the Nibelungen material, magic is used rarely and only sometimes indirectly, but then it always has negative consequences. In the texts in which the use of magic is described in detail and used casually, magic manipulation, on the other hand, definitely benefits the protagonists. The article illuminates the specific narrative problematizations, especially against the background of a literary understanding of magic.

Keywords:
Zauber, Magie, Heldenepik
magic, enchantment, heroic epic

Flaschengeister. Narrative (heils-)geschichtlicher Verschränkung in der Geschichte von der Messingstadt (Tausendundeine Nacht) und im Reinfrit von Braunschweig
Von Falk Quenstedt (Greifswald)

Der Beitrag untersucht vergleichend Darstellung und Funktionalisierung des Flaschengeist-Motivs in der Magnetberg-Episode des ‚Reinfrit von Braunschweig‘ und der arabischen ‚Geschichte von der Messingstadt‘ in der Fassung von ‚Tausendundeine Nacht‘. Beide Erzähltexte nutzen die im Motiv implizierte Möglichkeit der Verschränkung verschiedener historischer Zeiten in ihren je spezifischen kulturellen Kontexten und arbeiten dabei mit einer Wissenspoetik des Wunderbaren, die hier darauf zielt, heilgeschichtliche Vergangenheiten zu vergegenwärtigen. Die Flaschengeister werden als autoreflexive Figurationen der Praxis des Erzählens gedeutet, das strukturell ebenfalls differente Zeiten (‚Erzählzeit‘ und ‚erzählte Zeit‘) miteinander verschränkt.

Using a comparative approach, the paper examines the function and representation of the ‘genie in the bottle’ motif in one episode of the High Middle German romance ‘Reinfrit von Braunschweig’ and the Arabic tale of ‘The City of Brass’ (in the version of the ‘Arabian Nights’). Each narrative, in its respective cultural context, utilizes the motif ’s potential to produce an entanglement of different historical times. By confronting the characters and audiences with events from the distant past, they elicit reactions of wonder. The figure of the genie will be interpreted as an auto-reflexive figuration of narrative practice itself, which likewise interweaves different temporalities (time of telling and time told).

Keywords:
Zeitlichkeit, historische Narratologie, Transkulturalität, Flaschengeist-Motiv, Salomo/Sulaimān
temporality, narratology, transculturality, ‘genie in the bottle’ motif, Solomon/Sulaymān

Festivals in Middle English Literature and Culture
By Christa Jansohn (Bonn)

This essay discusses a number of representative texts from the literature and culture of the Middle Ages in which feasts and celebrations play an important part, for example, texts written by the Gawain Poet, Geoffrey Chaucer, William Langland, Robert Henryson, and others.

Keywords:
Middle English Literature and Culture, feasting, fasting, Gawain Poet, Geoffrey Chaucer, William Langland, Robert Henryson, Prima Pastorum

Gleichgeschaltete Philologie: Anglistische Romantikforschung im nationalsozialistischen Deutschland
Von Tim Sommer (Passau/Oxford)

The impact of the National Socialists’ rise to power was felt in practically all areas of German public life, not least in the higher education sector. The university system was transformed through a series of restrictions on who could teach and what could be taught. If such regulations were mainly imposed from above, there was at the same time an individual tendency among those who remained unaffected by – or who actively benefitted from – these changes to bring their respective fields of research into line with party ideology. This article explores how such dynamics unfolded in one specific disciplinary environment, the academic study of English literature and culture. Soon after January 1933, scholars began to adopt the rhetoric of Nazism to make a case for the continuing relevance of their ‘foreign’ subject matter in the ‘new’ Germany. After the outbreak of World War II, the focus shifted to a politically charged critique of English writers and writing, with literary studies repositioned as a propaganda effort in support of the war against the Allied Powers. Revisiting the publications and career histories of selected scholars, the article demonstrates that it was the literature of British Romanticism, in particular, that served as a screen onto which such changing conceptions of Englishness were projected in German academia between 1933 and 1945.

Keywords:
Nazism, British Romanticism, academic literary studies, reception history, literature and ideology

Sprechen – Schweigen – Zeigen in der Delie von Maurice Scève
Von Katharina List (Eichstätt)

Delie. Object de plus haulte vertu von Maurice Scève ist von einer Spannung zwischen Sprechen und Schweigen durchzogen: einerseits der Drang zur Beschreibung der Auswirkungen der Liebe auf das Ich, andererseits die Konfrontation mit den Schwierigkeiten, die die Artikulation ebendieser inneren Vorgänge mit sich bringt. Die bei Scève beinahe topische Dunkelheit der Texte, beruhend v.a. auf Verfahren der Reduktion und der Kondensation, ist Symptom dieser Schwierigkeiten, zugleich jedoch gibt es eine deutliche Kommunikationsabsicht. Der Beitrag untersucht verschiedene Strategien, die Scève verwendet, um auszudrücken, was er nicht direkt formulieren will oder kann, wobei die Artikulationsschwierigkeiten jeweils mittransportiert werden.

Delie. Object de plus haulte vertu de Maurice Scève est traversée par une tension entre parole et silence: d’une part, le désir de décrire les effets de l’amour sur le moi, d’autre part, la confrontation avec les difficultés que la mise en mots de ces processus internes implique. L’obscurité presque topique des textes scéviens, fondée notamment sur des procédés de réduction et de condensation, est le symptôme de ces difficultés, mais elle est accompagnée d’une nette intention de communication. L’article examine différentes stratégies que Scève – tout en soulignant la complexité du processus d’articulation – utilise pour exprimer ce qu’il ne veut ou ne peut pas formuler directement.

Keywords:
Maurice Scève, Delie, Kommunikation, Schweigen, Zeichen
Maurice Scève, Delie, communication, silence, signes

Essstörung, Geschlechterkampf und triebhafte Einverleibung in Almudena Grandes’ Malena, una vida hervida (1996)
Von Claudia Jacobi (Bonn)

Der Beitrag setzt sich mit der bislang kaum erforschten Essstörung in der Kurzgeschichte Malena, una vida hervida aus Almudena Grandes’ (1960–1921) Modelos de mujer (1996) auseinander. Dabei wird deutlich, dass die Figuren über ihr Ess- und Sexualverhalten einen Geschlechterkampf austragen, der im Sinne von Bachtins karnevalesker Logik der Umkehrung etablierte Hierarchien unterminiert und ihnen eine transgressive Ausnahmeordnung entgegensetzt. Die Entstehung von Malenas Essstörung wird zunächst durch die Internalisierung der etablierten patriarchalen Ordnung begünstigt, welche Fleisch-verzehr als männliches Privileg mit Macht assoziiert und die Frau als vom männlichen Raubtier verfolgtes essbares Tier stigmatisiert. Eine Reihe libidinöser Kompensations-mechanismen ermöglichen Malena im Laufe der Erzählung, ihren Hunger durch progressive Verschiebung auf andere Sinne zu stillen, sich zunehmend von der sexualisierten Metapher der essbaren Frau zu emanzipieren und vom passiven Objekt des männlichen Blicks zum aktiv handelnden und machtausübenden Subjekt zu werden, wodurch sie die etablierte Ordnung zunehmend in Frage stellt. Die Bachtin’sche Komik der Umkehrung macht die Kurzgeschichte als Inszenierung einer Gegenweltlichkeit lesbar, die die Grausamkeit patriarchaler Strukturen vorführt und der Lächerlichkeit preisgibt.

El artículo aborda el trastorno alimenticio, hasta ahora poco investigado, en el relato Malena, una vida hervida de la colección Modelos de mujer (1996) de Almudena Grandes (1960–2021). El análisis demuestra que los personajes libran una batalla de sexos a través de su comportamiento alimentario y sexual, que, según la lógica carnavalesca de la inversión de Bajtín, socava las jerarquías establecidas oponiéndoles un orden transgresor. El trastorno de Malena es favorecido inicialmente por la interiorización del orden patriarcal establecido, que considera comer carne como un privilegio masculino asociado con el poder y estigmatiza a las mujeres como animales comestibles perseguidos por el ‹depredador masculino›. A lo largo de la narración, una serie de mecanismos compensatorios permiten a Malena saciar su hambre mediante el desplazamiento progresivo de su apetito a otros sentidos. De esa manera, la protagonista se emancipa progresivamente de la metáfora sexualizada de la ‹mujer comestible› y pasa de ser el objeto pasivo de la mirada masculina a convertirse en un sujeto que actúa activamente y ejerce el poder, desafiando cada vez más el orden establecido. La comicidad de la inversión hace del relato una puesta en escena de lo ‹contramundano› bajtiniano, demostrando la crueldad de las estructuras patriarcales y exponiéndolas al ridículo.

Keywords:
Almudena Grandes, Essstörung, karnevaleske Komik, Umkehrung patriarchaler Ordnung
Almudena Grandes, trastornos alimenticios, comicidad carnavalesca, inversión del orden patriarcal

Transcultural solidarity as key to a meaningful life in Lioret’s Welcome
Von Guido Rings (Cambridge)

Although Lioret’s Welcome enjoys substantial popularity for its outline and dissemination of meaningful lives and alternative societies, there is no convincing intervention paper that combines insights from transcultural studies and media psychology to explore the transcultural society portrayed in the film. This study aims to reduce that gap in knowledge. The main research questions is: How exactly does Welcome promote trans-cultural solidarity for a more meaningful life and an alternative culture, and suggests therefore an intrinsic motivation for transcultural intervention, which film scholars have so far marginalised? The study shows that the film promotes such solidarity through the humanization of migration by individualisation and, in particular, through the growing relationship between the filmic protagonists Simon and Bilal. It demonstrates Simon’s transformation from an egocentric character to a curious, open-minded, brave and persistent protagonist, who is able to show kindness, social intelligence and social responsibility. It explains that this relationship is shaped by affects and transcultural memory constructs that culminate in transcultural solidarity.

Bien que Welcome de Lioret jouisse d’une popularité substantielle pour sa représentation de vies significatives et de sociétés alternatives, il n’y a aucun article d’intervention convaincant qui combine les perspectives des études transculturelles et de la psychologie des médias pour explorer la société transculturelle dépeinte dans le film. Cette étude vise à réduire cette lacune de connaissances. La question de recherche principale est la suivante: Comment le film Welcome promeut-il exactement la solidarité transculturelle pour une vie plus significative et une culture alternative, et suggère donc une motivation intrinsèque pour l’intervention transculturelle, motivation que les universitaires du cinéma ont jusqu’à présent marginalisée? L’étude montre que le film promeut une telle solidarité par l’humanisation de la migration par l’individualisation et, en particulier, par la relation croissante entre les protagonistes Simon et Bilal. Elle démontre la transformation de Simon, d’un personnage égocentrique en un protagoniste curieux, ouvert d’esprit, courageux et persévérant, capable de montrer de la gentillesse, de l’intelligence sociale et de la responsabilité sociale. Elle explique que cette relation est façonnée par des affects et des constructions de mémoire transculturelle qui culminent en une solidarité transculturelle.

Keywords:
Philip Lioret, Welcome, transcultural solidarity, meaningful life, alternative culture
Philip Lioret, Welcome, solidarité transculturelle, vie significative, culture alternative

Inhalt

Aufsätze
Rüdiger Görner: Early Victorian Thoughts on the Land of Poets and Thinkers. Notes on British-German Intellectualism at the beginning of the Long Century

Andreas Hammer: Magie – Macht – Manipulation. Zum ambivalenten Status magischen Handelns in mittelhochdeutscher und skandinavischer Heldendichtung

Falk Quenstedt: Flaschengeister. Narrative (heils-)geschichtlicher Verschränkung in der Geschichte von der Messingstadt (Tausendundeine Nacht) und im Reinfrit von Braunschweig

Christa Jansohn: Festivals in Middle English Literature and Culture

Tim Sommer: Gleichgeschaltete Philologie: Anglistische Romantikforschung im nationalsozialistischen Deutschland

Katharina List: Sprechen – Schweigen – Zeigen in der Delie von Maurice Scève

Claudia Jacobi: Essstörung, Geschlechterkampf und triebhafte Einverleibung in Almudena Grandes’ Malena, una vida hervida (1996)

Guido Rings: Transcultural solidarity as key to a meaningful life in Lioret’s Welcome

Kleinere Beiträge
Jürgen von Stackelberg: Fa tutto, ein Don Juan im Dienst der Inquisition
Albert Gier: Gaston Leroux, Léo Lespès und Alexandre Dumas père: zwei mögliche Intertexte zu Le Fantôme de l’Opéra

Besprechungen
Allgemeines

Einladende Buch-Anfänge: Titelbilder des Wissens in der frühen Neuzeit. Ed. Stefan Laube (Alexander Rosenbaum)
Libraries in Literature. Ed. by Alice Crawford and Robert Crawford (Dorothea Sommer)

Germanisch und Deutsch
Wolfgang Haubrichs, Stephan Müller: Der Admonter Abrogans. Edition und Untersuchungen des Glossarfragments der Stiftsbibliothek Admont (Fragm. D1). Mit Beiträgen von Brigitte Bulitta, Martin Haltrich, Sarah Hutterer, Edith Kapeller, Daniela Mairhofer, Karin Schamberger (Markus Schiegg)

Raffaela Kessel: Die Motive der galloromanischen Pastourellentradition in der deutschsprachigen Literatur des Mittelalters (Manuel Braun)

Fridjof Bigalke: Literarische Herrschersakralität – Erzählen von Karl dem Großen (Johannes Traulsen)

Dennis Pulina: Kaiser Maximilian I. als Held im lateinischen Epos. Ein Beitrag zur Methodik epischer Heroisierungen und zur Aktualisierung antiker Heldennarrative (Jan-Dirk Müller)

Frédérique Renno: Die deutschsprachige weltliche Liedkultur um 1600 (Cordula Kropik)

Liliana Sikorska: Nineteenth- and Twentieth-Century Readings of the Medieval Orient. Other Encounters (Cordula Lemke)

Englisch und Amerikanisch
David Hopkins and Tom Mason: Chaucer in the Eighteenth Century: The Father of English Poetry (Lotte Reinbold)

Encountering “The Book of Margery Kempe.” Ed. Laura Kalas and Laura Varnam (Godelinde Gertrude Perk)

Alison Knight: The Dark Bible: Cultures of Interpretation in Early Modern England (Nikolina Hatton)

Kristine Johanson: Shakespeare’s Golden Ages (Lukas Lammers)

Paul J. Hecht: What Rosalind Likes: Pastoral, Gender and the Founding of Verse (Sebastian Straßburg)

R. K. Aanstad: A Midsummer Night’s Dream: Illustrated Handbook & Encyclopedia (Roland Weidle)

Mathias Mayer: King Lear – Die Tragödie des Zuschauers: Ästhetik und Ethik der Empathie (Andreas Mahler)

Hamlet Translations: Prisms of Cultural Encounters across the Globe. Ed. Márta Minier and Lily Kahn (Wolfgang G. Müller)

Domenico Lovascio: John Fletcher’s Rome: Questioning the Classics (William David Green)

Amazons, Savages, and Machiavels. Travel and Colonial Writing in English, 1550–1630: An Anthology. Ed. Matthew Dimmock and Andrew Hadfield (Kirsten Sandrock)

Indranil Acharya and Ujjwal Kumar Panda: Geographical Imaginations: Literature and the ‘Spatial Turn’ (Silvia Mergenthal)

Seamus O’Malley: Irish Culture and The People: Populism and its Discontents (Raphaël Ingelbien)

Silvia Mergenthal: A Man Could Stand Up: Masculinities in British and Australian Literature of the Great War (Stefan Horlacher / Thilini Meegaswatta)

Cultures of Lecturing in the Long Nineteenth Century / Volume 1: Practices of Oral Performance in Manuals of Rhetoric, Journalism and Autobiography. Ed. Anne-Julia Zwierlein, Heidi Weig and Sebastian Graef // Cultures of Lecturing in the Long Nineteenth Century / Volume 2: Women and Public Speech in Manuals of Rhetoric, Journalism, Autobiography and Fiction. Ed. Anne-Julia Zwierlein, Sebastian Graef and Heidi Weig (Julia Kuehn)

Alistair Rolls: Agatha Christie and New Directions in Reading Detective Fiction: Narratology and Detective Criticism (Sarah J. Link)

Leonhard Krombach: Schriftliche Sprachmittlung im Englischunterricht der gymnasialen Oberstufe: Eine qualitativ-empirische Studie (Stefan A. Eick)

Michael Meyer, Laurenz Volkmann, Nancy Grimm: Teaching English. Second, updated and completely revised edition (Stefan A. Eick

Romanisch
Gerd Busse: Typisch belgisch. Belgien von A bis Z (Yves Huybrechts)

Matei Chihaia (ed.): La violencia como marco interpretativo de la investigación literaria. Una mirada pluridisciplinar a la narrativa hispanoamericana (Sebastián Pineda Buitrago)

Yves Clavaron / Odile Gannier (Hg.): Lieux de mémoire et océan. Géographie littéraire de la mémoire transatlantique aux XXe et XXIe siècles (Miriam Lay Brander)

Federico Fornoni: L’opera a luci rosse. Seduzione e sessualità nel melodramma del secondo Ottocento (Albert Gier)

Sophie Lefay (Hg.): Se promener au XVIIIe siècle. Rituels et sociabilités (Rudolf Behrens)

Benjamin Loy: Roberto Bolaños Wilde Bibliothek. Eine Ästhetik und Politik der Lektüre (Albert Gier)


Anmerkungen

keine

Ersteller des Eintrags
Katharina List
Erstellungsdatum
Samstag, 28. Oktober 2023, 17:09 Uhr
Letzte Änderung
Sonntag, 29. Oktober 2023, 20:16 Uhr