Stadt: München

Beginn: 2023-11-30

Ende: 2023-12-01

URL: https://www.romanistik.uni-muenchen.de/ws-multi-word-units/index.html

Am 30. November und 1. Dezember 2023 findet am Institut für Romanische Philologie der LMU der internationale Workshop Multi-Word Units in Multilingual Learners – how to use our knowledge of chunks, formulaic language etc. in learning and teaching contexts statt.

Im Zentrum steht die Frage, wie wir die Erkenntnisse aus der kognitiven und psycholinguistischen Forschung zu Mehrworteinheiten für den (Fremd)Spracherwerbskontexte fruchtbar machen können. Dabei werden gezielt mehrsprachige Lerner:innen in den Blick genommen, da sich in deren Varietäten besonders gut zeigt, welche sprachlichen Formen nicht nur leicht verarbeitet, sondern auch schnell gespeichert werden können. Sie geben zudem Aufschluss darüber, inwieweit Konstruktionen von kognitiven Prozessen wie Transfer betroffen sein können.

Ziel der Veranstaltung ist es, neben dem wissenschaftlichen Austausch unter Linguist:innen auch den Austausch zwischen Wissenschaftler:innen und Lehrkräften sowie Studierenden in den Lehramtsstudiengängen zu fördern. Während in einem ersten Block (30.11. ganztägig und 01.12. vormittags) aktuelle Ergebnisse aus der Forschung zu Mehrworteinheiten in Lern- und Lehrkontexten präsentiert werden, ist ein zweiter Block (01.12 nachmittags) der Third-Mission gewidmet: In insgesamt vier Workshops wird praxisnah gezeigt, wie wissenschaftliche Erkenntnisse für Klassenzimmerrealitäten nutzbar gemacht werden können.

Interessierte aus Forschung, Lehre und den entsprechenden Studienfächern sind herzlich eingeladen daran teilzunehmen. Um Anmeldung wird gebeten.

On 30th November and 1st December 2023, we will host the international workshop Multi-Word Units in Multilingual Learners – how to use our knowledge of chunks, formulaic language etc. in learning and teaching contexts at the Institute for Romance Philology at the LMU.

The central question is how the findings from cognitive and psycholinguistic research on multi-word units can be applied in the context of (foreign) language acquisition. We are particularly interested in multilingual learners, as their varieties are especially well suited to showing not only which linguistic forms can be easily processed but also which can be quickly memorised. In addition, they provide information about the extent to which constructions can be affected by cognitive processes, such as linguistic transfer.

The aim of the event is to promote scientific exchange not just among linguists, but also between scientists and teachers, as well as students in teacher training. Whilst the most recent results from research on multi-word units in learning and teaching contexts will be presented in a first block (all day on the 30.11. and in the morning of the 01.12.), a second block (in the afternoon of the 01.12.) is dedicated to the Third Mission: over a total of four workshops, we will show how scientific findings can be made usable for the classroom in a practical manner.

Interested parties from the areas of research, teaching and other corresponding fields of study are warmly invited to attend. We kindly request that you register beforehand.

Beitrag von: Teresa Gruber

Redaktion: Robert Hesselbach